Google AdWords is de bekendste online marketingtool. Deze tool wordt door ontzettend veel bedrijven gebruikt. Dit zal je waarschijnlijk niets verbazen, want met AdWords kun jij je doelgroep eenvoudig bereiken. Je kunt heel gericht adverteren en bovendien kun je ook inzien wat jouw advertenties momenteel allemaal bereikt hebben. Dat de resultaten zo meetbaar zijn is ontzettend voordelig. De manier waarop er waarde aan een advertentie wordt toegekend, is afhankelijk van het attributiemodel dat je kiest. Er zijn verschillende attributiemodellen in Google Ads. Tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor het data gedreven Google AdWords attributiemodel. Twijfel jij nog of jij je Google Ads attributiemodel moet aanpassen? Dan is het aan te raden om dit artikel goed door te lezen. Hieronder lees je namelijk precies hoe dit attributiemodel werkt.
Het standaard attributiemodel
Wanneer je een campagne creƫert en niks veranderd, maak je gebruik van het last-click Google Ads attributiemodel. Dit is dus het standaardmodel en werkt als volgt: bij een conversie wordt er waarde toegekend aan de laatste advertentie waar de bezoeker op geklikt heeft. Je zou namelijk denken dat dit de advertentie is die verantwoordelijk is voor de conversie. Echter, hoeft dit niet altijd het geval te zijn. De kans is groot dat de betreffende persoon hiervoor al op een advertentie heeft geklikt. Deze advertentie heeft er dan waarschijnlijk ook aan bijgedragen dat de bezoeker uiteindelijk besluit om actie te ondernemen. Dit is dus iets waar het standaard attributiemodel geen rekening mee houdt.
Je Google Ads attributiemodel aanpassen?
Vind jij het belangrijk dat iedere advertentie die aan een conversie bijdraagt ook daadwerkelijk in beeld gebracht wordt? In dit geval is het aan te raden om het attributiemodel van Google Ads aan te passen. Wanneer je voor het data gedreven Google AdWords attributiemodel kiest, krijg je een completer beeld. In dit geval zal Ads ook waarde toekennen aan andere advertenties waar een bezoeker eerder al op geklikt heeft. Veel mensen zullen het ermee eens zijn dat deze manier van analyseren veel beter werkt.
Je neemt een risico wanneer je niet gebruik maakt van het data gedreven Google AdWords model. In dit geval heb je namelijk geen goed beeld van advertenties die bijdragen aan een conversatie, maar niet de laatste stap vormen. Ook deze advertenties zijn belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat iemand warm gemaakt wordt voor je producten of diensten. Als jij de verkeerde indruk hebt dat deze advertenties geen bijdrage hebben, is de kans groot dat ze stopgezet worden. Op deze manier verdwijnt er dus een belangrijke schakel binnen het proces. Dit zal er waarschijnlijk toe leiden dat de campagne minder effectief wordt, terwijl er juist naar een effectievere campagne gestreefd wordt. Probeer dit dan ook te voorkomen.
Moeite met het analyseren van je advertenties?
Heb jij veel moeite met het analyseren van je advertenties of klinkt dit artikel voor jou als hogere wiskunde? In dit geval is het aan te raden om Google Ads aan een expert uit te besteden. Zo kun je vrijwel zeker zijn van een effectieve campagne.